Szukaj części po numerze VIN w nowym sklepie Oplex.pl


 

Producenci
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Kurier INPOST) już od 400,00 zł.

kontakt części ople

Montaż wysprzęglika

 

Ważne wskazówki do montażu hydraulicznego wysprzęglika (CSC) 510 0073 10


Marka: Alfa Romeo, Fiat, 
Opel, Saab, Vauxhall
Modele:
Alfa Romeo: 159
Fiat: Croma (194)
Opel: Astra G, Astra H, Combo,
Corsa C, Corsa D, Meriva, 
Signum, Tigra, Vectra B, 
Vectra C, Zara
Saab: 9-3
Vauxhall: Astra Mk IV, Astra Mk V, 
Combo, Corsa Mk II, 
Meriva, Tigra, Vectra, 
Vectra Mk II, Zara, 
Zara Mk II
Art-Nr.: 510 0073 10

wys

Foto 2: LuK CSC 510 0073 10

 

 

Foto1: Demontaż i utylizacja starych elementów.

w

Wysprzęglik hydrauliczny CSC (ang. Concentric Slave Cylinder), podobnie jak sprzęgło i koło zamachowe, podlega zużyciu eksploatacyjnemu i musi być zastąpiony nowym podczas każdorazowej wymiany sprzęgła. Aby zapewnić niezawodność działania i wymagany czas eksploatacji wysprzęglika należy przy jego wymianie zwrócić szczególną uwagę na istotne aspekty.
Wysprzęglik LuK 510 0073 10 może odbiegać kształtem od wcześniej zamontowanego. W takim przypadku konieczne jest dostosowanie układu hydraulicznego.


 

Foto1: Wymontować i właściwie zutylizować stary wysprzęglik (1), uszczelkę kołnierza skrzyni biegów (2), przewód ciśnieniowy (3) oraz plastikową tulejkę (4) prowadzącą przewód przez obudowę sprzęgła.

 

Foto 2: Założyć uszczelkę kołnierza skrzyni biegów (2) i ręcznie dokręcić wysprzęglik(1). Śruby dokręcać równomiernie, aby zapobiec wykrzywieniu wysprzęglika! Następnie wsunąć adapter (3) przez otwór w obudowie sprzęgła i wcisnąć go w króciec na wysprzęgliku, aż do wyraźnego kliknięcia. Śruby mocujące wysprzęglik dokręcić momentem 10 (+1) Nm.

 

Na koniec nasunąć złącze przewodu (fot. 3) na wystający adapter (3), do momentu jego wyraźnie słyszalnego kliknięcia.


Foto 3: Kontrola złącz

Przed montażem dokładnie skontrolować złącze na przewodzie hydraulicznym. Często znajduje się tam stara uszczelka lub jej resztki, co prowadzi do ograniczenia dopływu (fot. 4). W skrajnym przypadku może nastąpić pęknięcie lub rozerwanie wysprzęglika (fot. 5), skutkujące wyciekiem płynu, brakiem możliwości wysprzęglania i w efekcie koniecznością ponownej wymiany wysprzęglika i zestawu sprzęgła!



Fot. 4: Nieusunięta stara uszczelka blokuje dopływ do wysprzęglika

 
 
Fot. 5: Wysprzęglik zniszczony wskutek wadliwego montażu.

 


 

Po zamontowaniu nowego wysprzęglika, konieczne jest odpowietrzenie całego systemu. Operacja ta przebiega dwufazowo, najpierw odpowietrzamy układ hydrauliczny, a następnie osobno sam wysprzęglik.

 

Krok 1:
Odpowietrzenie układu hydraulicznego należy przeprowadzić z dołu do góry, czyli od zaworka odpowietrzającego do zbiornika wyrównawczego, w następujący sposób:
1. Połączyć zbiornik wyrównawczy ze zbiorniczkiem przechwytującym używając adapterka.
2. Zdjąć osłonkę z zaworka odpowietrzającego.
3. Połączyć adapterkiem przyrząd odpowietrzający z zaworkiem odpowietrzającym.
4. Włączyć przyrząd odpowietrzający. Ciśnienie nie może przekroczyć 2 barów.
5. Odkręcić zaworek odpowietrzający o 2-3 obroty.
6. Układ hydrauliczny jest prawidłowo odpowietrzony jeśli do zbiorniczka przechwytującego spływa płyn hadrau- liczny pozbawiony pęcherzyków powietrza
Uwaga:
W czasie gdy przyrząd odpowietrzający jest podłączony, nie wolno naciskać na pedał sprzęgła!
7. Zakręcić zawór odpowietrzający i wyłączyć przyrząd.
8. Odłączyć przyrząd wraz z adapterem.
Krok 2:
Do odpowietrzenia wysprzęglika hydrau-licznego wymagane są dwie osoby. Podczas czynności odpowietrzania wysprzęglika zapewnić wymaganą ilość płynu hamulcowego w zbiorniczku wyró-wnawczym:
1. Połączyć zbiorniczek przechwytujący z zaworkiem odpowietrzającym.
2. Wcisnąć powoli do oporu i przytrzymać pedał sprzęgła.
3. Odkręcać zawór odpowietrzający do chwili pojawienia się powietrza lub płynu.
4. Zakręcić ręcznie zawór.
5. Powoli (nie gwałtownie!) zwolnić pedał sprzęgła.
6. Odczekać 2-3 sekundy.
7. Powtórzyć czynności z punktów 2-6 co najmniej 10 razy.
8. Jeśli w wypływającym płynie brak pęcherzyków powietrza, dokręcić zawór odpowietrzający momentem 5 Nm i odłączyć zbiorniczek przechwytujący.
9. Nałożyć osłonkę na zawór odpowietrzający.

 

Fot. 4: Nieusunięta stara uszczelka blokuje dopływ do wysprzęglika
Wysprzęglik zniszczony wskutek wadliwego montażu.
10. Uzupełnić płyn hamulcowy do poziomu MAX w zbiorniczku wyrównawczym.
11. Zamknąć zbiorniczek wyrównawczy.
12. Wciskać powoli pedał sprzęgła około 10 razy. Skontrolować siłę nacisku na pedale sprzęgła.
13. Przeprowadzić jazdę próbną i skontro - lować siłę nacisku na pedale hamulca
i sprzęgła.
Zasady postępowania z wysprzęglikiem:
• Nigdy nie wciskać łożyska wysprzęglika, aby nie uszkodzić wewnętrznej uszczelki.
• Podczas odpowietrzania nie pompować pedałem sprzęgła, lecz wciskać go tylko raz, tak jak to opisano w procedurze odpowietrzania (Krok 2).
• W żadnym przypadku nie stosować smarów lub substancji czyszczących. Substancje takie mogą doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień.
• Zwracać szczególną uwagę, aby nie zanieczyścić wysprzęglika.
• Stosować tylko płyn hamulcowy do - puszczony przez producenta pojazdu.
• Usunąć starą uszczelkę i jej wszystkie resztki z złącza przewodu hydrauli - cznego.
• Dokręcić śruby mocujące wysprzęglik dopiero po właściwym (kliknięcie) zamontowaniu w nim adapterka (poz. 3 na fot. 2).
• Zwrócić szczególną uwagę, aby przy dokręcaniu wysprzęglika nie doszło do jego przekręcenia, co mogłoby prowadzić jego uszkodzenia.


marki części do opla

sprzedaż części do opla

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl